نام کامل: Dragon Hill
سازندگان: Cezary Rajkowski
سیستمعامل: Android, IOS, Windows Phone
رده سنی:
در ابتدا وقتی بازی را برای بار اول اجرا میکنید، شاهدختی را میبینید که در قلعهای است و فریاد میزند: کمکم کنید . سپس شوالیهای میآید و هم شاهدخت بازی و هم مخاطب با خود اینگونه میاندیشند که شوالیه برای نجات دختر آمده، اما شوالیه طلاها را برمیدارد و بدون توجه به شاهدخت میرود! شاهدخت هم عصبانی شده، سوار بر اژدها میشود و برای انتقام به تعقیب شوالیه میپردازد. با توجه به فضای افسانهها و قصههای پریان اروپای شمالی چند حدس در ذهن بیننده شکل میگیرد؛ شاید شاهدخت گیر اژدها افتاده و شوالیه باید او را نجات میداده، در این صورت چطور میشود که پس از رفتن شوالیه شاهدخت و اژدها با هم متحد شوند؟! شاید هم شاهدخت منتظر است که شوالیهای بیاید و با او ازدواج کند. اما شوالیه میآید و طلاهای او را میبرد. شاهدخت اژدهایش را برمیدارد و به تعقیب شوالیه خیانتکار میرود. در این صورت کمکخواهی ابتدا شاهدخت برای چه بود؟!
Dragon hill بازیکن را در مورد پول به اشتباه نمیاندازد. در این بازی سکههای جمع شده تنها برای خرید در خود بازی استفاده میشوند، در حالی که در خیلی از بازیها پول یا امتیاز خود هدفند به عبارت در آن بازیها پول هدف است، نه وسیله!
تصاویر نشانداده شده در بازی متنوع و جالباند، روز و شب تغییر میکنند، و پس از باز شدن هر مرحله شاهدخت در یک قصر جدید قرار میگیرد.
از مزایای این بازی آن است که بخش آنلاین ندارد؛ از این رو نیاز نیست تا نگران آشنایی فرزندانمان با افرادی غریبه که آنها را تا به امروز ندیدهایم باشیم، پس بچهها با چیزهایی که نباید در محیط گفتوگوی آنلاین آشنا نمیشوند و امکان گذاشتن قرار را هم نخواهند داشت.
یکی از مسائل مهم بازی این است: قربانی از همه انتقام میگیرد. شاهدخت بازی همهی خانهها را خراب میکند یا همهی حیوانات را به خورد اژدهایش میدهد، چرا که میخواهد انتقام بگیرد. این موضوع در صورت تکرار در بازیهای متعدد میتواند بازیکن را نسبت به اثراتی که رفتارش روی دیگران میگذارد بیتفاوت کند.
در این بازی همه چیز مورد بیرحمی و خشونت قرار میگیرد، همه چیز خورده میشود و این رویکرد خیلی بدی نسبت به دنیایی است که باید با عطوفت از آن محافظت کنیم.
در بازی استخوان اژدهایمان را هنگام مرگ میبینیم، دشمنان هنگام مرگ ناله سرمیدهند و جزغاله میشوند. مشاهده مکرر این میزان از خشونت اگر در بازیهای دیگر نیز تکرار شود، آستانهی حساسیت نسبت به خشونت و دردناکی را بالا میبرد.
شاید خوب باشد که این بخش را با این مسئله به پایان برسانیم که در طراحی بصری شخصیت دختر، اندامهای نه او بزرگنمایی شدهاند و مورد اغراق قرار گرفتهاند. این مسئله در فرهنگ ما، خصوصا برای مخاطب خردسال ناپسند است. برانگیختن کنجکاوی پیش از بلوغ در رابطه با مسائل جنسی صورت ناپسندی دارد.
انجام مراحل این بازی سخت است. بازیکنهای حرفهایتر معمولا در مواجهه با اینگونه بازیها با خود میگویند؛ من بازیای را بازی میکنم که سخت باشد. بازی باید برای من چالش برانگیز باشد. این مسئلهای است که شخص خودش را با آن تعریف میکند. پیآمد و نتیجه این تعریف میتواند باعث به وجود آمدن نوعی غرور در شخص شود و شخص دچار توهم خودبزرگبینی شود و یا در فضایی مثل مدرسه یا گروه همسالان شاید بتواند موجب کسب منزلت و شان اجتماعی شود. از سوی دیگر میتواند شخص را به حل مسئله و شرکت در چالش امیدوار کند، چرا که او امیدی منطقی به حل چالش از روند و راهحلی منطقی دارد. پس در واقع ما با یک چاقو طرف هستیم که در کاربردش تدبیر لازم است.
مفهوم حماسه مفهومی بسیار مثبت است. گر چه گاهی در حماسه شاهد خشونت هستیم، اما این اتفاق همیشگی نیست. اما میتوان مطمئن بود که در حماسه هرگز انتقامجویی وجود ندارد. این بازی با موازی کردن و همراهی موسیقی حماسی و لحظات انتقامجویی پرخشونت هر سهی این مفاهیم را به هم میآویزد. و بازیکن علیالخصوص کودک بهطور ناخودآگاه با یادآوری یکی از سه مفهوم حماسه، خشم و انتقامجویی به یاد دوتای دیگری هم خواهد افتاد و رفته رفته آن سه را یکی میپندارد. خوب است تا هنگام بازی صدای دستگاه را ببندیم تا از تاثیرات مضر آن بکاهیم.
در روایت بازی میبینیم، شوالیهای که قرار بود دختر را از شر اژدها نجات دهد از پشت به او خنجر میزند و پول را به ارزشهای انسانی، عشق و . ترجیح میدهد شوالیه هیچگاه بازنمیگردد و پشیمان نیز نمیشود. بازی سطح رقیقی از یاس و ناامیدی را به مخاطب القا میکند. گویا میگوید انسانیت مرده، اخلاق وجود ندارد و تو در این دنیا تنهایی و باید خودت گلیم خودت را از آب بیرون بکشی و در این راه نوع رفتارت با دیگران نیز اهمیت چندانی ندارد!
- بدو، دهقان بدو
متاسفانه سوگیری این روزهای جوامع به سمت مادیگرایی است. بچهها در این فضا رشد میکنند و فراموش میکنند که برای زیستن و زندگیشان اهداف بلندتری از جمعکردن نمره و بعدا که بزرگتر شدند پول داشته باشند. اینکه هدف بازی جمعآوری سکه یا امتیاز نیست شروع خوبی میتوانست باشد اما متاسفانه بازی این نگرش را ادامه نداده است. هدف شاهدخت بازی انتقام گرفتن است که خود آنچنان پسندیده نیست و با روایت بازی غیرپسندیدهتر هم میشود. با توضیح اینکه در دنیای واقعی باید حواس ما به موارد دیگری مثل موارد زیر باشد خوب است به فرزندانمان توضیح دهیم که لازم نیست همواره به فکر انتقام باشیم.
دومین مسئلهای که شاهد آن هستیم، این است که شخصیت مرد به شخصیت زن خیانت میکند! باید این مسئله را در ذهن دختر کوچکترمان جابیندازیم که همهی مردها بد، خائن و . نیستند. یا به پسرمان یاد بدهیم همهی دخترها انتقامجو نیستند! توضیح این مسائل باعث میشود تا تصویری ناقص و معیوب از جنس مخالف در ذهن کودک ما شکل نگیرد.
بازی پر از کنش بازیکن و واکنش بازی است، خوب است مراقب باشیم اگر فرزندمان میخواهد کاری کند که به آرامش نیاز دارد، مانند مطالعه، خواب و . از مدتی قبل از انجام بازی بپرهیزد چرا که بازی آرامش و تمرکز را از او خواهد گرفت.
در بازی شخصیت شاهدخت پس از باخت، خرید تجهیزات و . احساساتش را در صورتش، صدایش و حرکات بدنش ابراز میکند. ممکن است کودک تمایل پیدا کند تا احساساتش را شبیه آن شخصیت بروز دهد، با توضیح این که نباید از دیگران تقلید کنیم و باید در رفتارها شبیه خودمان باشیم شاید بتوان از این اثر مخرب بازی هم کاست.
جهانبینی |
|
مهارتها |
تقویت فهم فیزیکی (فهم جسمی که پرتاب میشود و رابطه آن به زاویه و قدرت اولیه) حافظه (به خاطر سپردن اعداد) |
سبک زندگی |
ترویج خشونت به شکل فانتزی اما بسیار شدید مانند، قطع عضو، سربریدن و . |
آگاهی |
بر هم زدن نظام ارزشها و ضدارزشها (جایزه و امتیاز بابت قتل) |
تاثیر بر نگرش به خود |
بازی به دلیل تنوع در شخصیتها و سلاحها موجب تنوعطلب شدن بازیکن میشود. |
ذائقه |
بازی به خاطر نشان دادن خشونت زیاد آستانه حساسیت را نسبت به خشونت بالا میبرد. |
ارزش بازی کردن |
به دلیل خشونت زیاد در بازی و همچنین روند بازی تکراری، خطی و غیرمتنوع ارزش بازی کردن ندارد. |
درباره این سایت